اقدامات تشخیص و درمان ترومبوز و لخته ی خون (آمبولی ریه - DVT)

مطلب سئو شده درباره تشخیص و درمان ترومبوز و لخته خون (آمبولی ریه و DVT) توسط دکتر ایوب صالحی، استادیار اقدامات مداخله‌ای قلب و عروق بزرگسال در گروه قلب و عروق دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم و متخصص در مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی (ره) ارائه می‌شود:

ترومبوز و لخته خون دو مشکل جدی در سیستم عروقی بدن هستند که می‌توانند برای سلامتی فرد خطرناک باشند. این دو حالت شامل ترومبوز وریدی عمیق (DVT) و آمبولی ریه می‌شوند. این بیماری‌ها معمولاً به علت تشکیل لخته خون در عروق و رگ‌ها رخ می‌دهند.

1. تشخیص DVT:
تشخیص DVT معمولاً با استفاده از معاینه جسمانی، تاریخچه بیماری، و انجام آزمون‌های تصویربرداری انجام می‌شود. افرادی که در معرض خطر این بیماری هستند، مانند افرادی که فاکتورهای خطری نظیر جراحی بزرگ یا ترمیم پایینی بدن دارند، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند. آزمون‌های مانند سونوگرافی دوپلر و CT angiography معمولاً برای تشخیص DVT مورد استفاده قرار می‌گیرند.

2. درمان DVT:
درمان DVT ممکن است شامل مصرف داروهای ضد لخته‌ای (مثل هپارین و وارفارین)، فشار گذاری کمپرسیونی (ساقه‌بندی)، و در موارد خاص، جراحی برای حذف لخته خون باشد. درمان به موقع DVT می‌تواند از تبدیل آن به مشکلات جدی‌تری مانند آمبولی ریه جلوگیری کند.

3. تشخیص آمبولی ریه:
آمبولی ریه یک وضعیت اورژانسی است که معمولاً با علائمی نظیر تنگی نفس ناگهانی، درد در قفسه سینه، و سرگیجه همراه است. برای تشخیص آمبولی ریه، معمولاً از تست‌های تصویربرداری مانند CT scan انفعالی استفاده می‌شود.

4. درمان آمبولی ریه:
درمان آمبولی ریه عمدتاً شامل داروهای ضد لخته‌ای (مانند هپارین) و داروهای دیگر برای پشتیبانی از قلب و تنفس است. در موارد شدیدتر، ممکن است عمل جراحی (مثل از بین بردن لخته خون) نیز انجام شود.

تشخیص و درمان ترومبوز و لخته خون نیاز به تخصص پزشکان متخصص در حوزه قلب و عروق دارد. افرادی که از علائمی شبیه به این بیماری‌ها رنج می‌برند یا در معرض خطر قرار دارند، باید به پزشک متخصص مراجعه کنند تا تشخیص دقیق گرفته و درمان مناسب انجام شود.